Saturday, May 14, 2011

Saya Hamil..


Alhamdulillah, Allah beri rezeki yang sangat bernilai pada keluarga kami. Seorang lagi ahli keluarga kami akan bertambah, Insya Allah..dengan izin-Mu ya Allah. Usia kandungan saya baru sahaja 5 minggu. Masih jauh lagi perjalanan saya untuk menjaga dan  mendidik zuriat ini daripada awal kehamilan. Baru-baru ini pula saya mengalami sedikit masalah dengan kehamilan ini. Pendarahan yang sedikit tapi kerap. Agak mencemaskan juga. Moga adalah rezeki hendaknya. Setiap hari doa saya dan Faudzi tidak putus-putus. Mungkin saya dikhuatiri menghidapi "threatend abortion". Ubatnya hanyalah rehat sepenuhnya. Dan berjumpa dengan doktor. Saya pernah buat scan ultrasound dan pertama kali melihatnya melalui skrin, bersyukurnya saya tidak terkira. Tersenyum memandang. Itukah dia zuriat kami? Itukah dia amanah yang akan kami pikul?  Memandangnya membuatkan saya lupa akan dugaan yang saya hadapi ini malah semakin bersemangat untuk saya menjaganya dengan baik.

"Ya Allah, peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku dan sihatkanlah dia. Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan-Mu. penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah dan bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah, jadikanlah dia sihat yang sempura, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam."

Terima kasih suami kerana sentiasa mengingatkan saya tentang kebesaran Allah dan mendidik saya untuk sentiasa bersabar. Saya percaya setiap dugaan dalam kehamilan ini adalah kafarah dosa saya. Mungkin dosa pada diri sendiri. Mungkin dosa pada suami. Mungkin dosa pada mama dan ayah saya. Atau mungkin dosa yang saya tak perasan pernah melakukannya.

Nukilan,
Masliza

1 comment:

  1. Salam bole saya nk share ayat ni,saya pun tengah mengandung anak pertama,tp sebelum ni kantung kosong.doa2 kali ni baby sehat.tq

    ReplyDelete